۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۵۷۱۲۵
آیت الله علیدوست؛

باید حفره‌های تئوریک امت اسلام را پر کنیم| روحانی باید مصالح را در جامعه اسلامی حفظ کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وحدت و همگرایی به عنوان رمز پیروزی اسلام ومسلمانان در مجامع جهانی نسبت به فعالیت تفرقه افکنان شیعه و سنی هشدار داد.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از علمای اهل تسنن استان هرات افغانستان پیش از ظهر امروز با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با آیت الله ابوالقاسم علیدوست دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله علیدوست در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار صمیمانه به تعریف از مردم غیور دیار افغانستان پرداخت و اظهار داشت: انسان احساس می کند این مردم با دل و جان خود اسلام را پذیرفته اند و مردمی کوشا، قانع، مبارز و انقلابی هستند.

مردم افغانستان از ایران کوشاتر هستند

وی با بیان این که افغانستان مردمانی با ظرفیت دارد، ابراز داشت: وقتی مردم کوشای خودمان را با آنها مقایسه می کنیم واقعا باید حق را به آنها بدهیم و از طرف سرزمینی با برکت است و از نظر آب و هوا و محیط زیست و معادن ظرفیت های بسیار زیادی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: با این که کشور افغانستان نزدیک به 40 سال است که درون خود جنگ می بیند هنوز روی پای خود ایستاده است و مردم گرسنه و فقیر زیادی ندارد.

وی تصریح کرد: گاهی کوشا و مبارز بودن تبدیل به ضد ظرفیت می شود یعنی دشمانی از بیرون یا جاهلانی از داخل از این ظرفیت بر علیه همان کشور استفاده کند که در افغانستان تا حدودی این مشکل وجود دارد، ولی به نظر می رسد اگر بخواهیم یک فرایندی را نگاه کنیم، آرام آرام به شرایط مطلوب نزدیک می شویم.

علما وظیفه سنگینی در جامعه دارند

آیت الله علیدوست با بیان این که علما در هر جامعه ای وظایف سنگینی بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: جناب یوسف که فرمانده امت خدایی آن روز بود، در قرآن به حفیظ و علیم موصوف شده است، بنابراین انسان عالم کسی است که مصالح کشور و مصالح مردم را مراعات کند به همین جهت پدری که مصالح فرزندان خود را رعایت نکند ولایت خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به این که روحانی باید مصالح را در جامعه اسلامی حفظ کند، اضافه کرد: این مطلب را بسیاری از علمای ما چه از شیعه و چه اهل سنت نمی دانند، و واقعا نمی دانیم چرا برخی می خواهند امت اسلام را از هم جدا کنند، مرتب در صور اختلاف می دمند و مسائل اصلی را رها کرده و در مسائل فرعی ورود کرده اند.

قرآن کریم، سنت نبوی و مودت اهل بیت(ع) در همه مذاهب مورد احترام است

استاد درس خارج حوزه با اشاره به مشترکات شیعه و سنی افزود: اولین مورد کتاب خدا است که معتقدیم قرآن کریم یک کلمه کم یا اضافه نشده و نه حتی یک کلمه جا به جا شده است، چراکه برخی اوقات این مطلب را القا می کنند که قرآن فلان کشور جا به جا شده است، این قرآن همان قرآنی است که توسط جبرئیل امین بر قلب پیامبر نازل شده است.

وی با بیان این که قرآن کریم رمز وحدت امت اسلامی است، خاطرنشان ساخت: قرآن کریم منبع معارف و منبع بزرگ احکام الهی است.

آیت الله علیدوست ادامه داد: دومین منبع وحدت سنت نبوی است که دو طرف یعنی شیعه و سنی آن را قبول دارند و ما احادیثی داریم که از وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) به دست ما رسیده است و بسیاری از روایات ائمه و اصحاب ما نیز احادیثی است که پیامبر فرموده اند.

امواج ضلال در جامعه فراوان است

وی با بیان این که باید روایات پیامبر باز شود، یادآور شد: باید حفره های تئوریک امت اسلام را پر کنیم چراکه امروز با امواج ضلال مواجه هستیم هرچند امواج هدایت هم کم نیست و مثل یک بازار مسگرها است که هر کدام محکم تر بر مس بکوبند صدای آن ها بیشتر به گوش می رسد.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه تأکید کرد: من وشما امروز وظیفه داریم و اطمینان داشته باشیم صدای تفنگ در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است که سه چیز است که خدا می رسد: نخست صدای قلم علما است و صدای پای مجاهدان و صدای چرخ نخ ریسی بیوه زنان که کنایه از پول حلال است.

وی با اشاره به این که امروز عالمان باید اسلام را از منابع ناب و بدون اضافه بگیرند و برای مردم بیان کنند، عنوان کرد: قرآن و سنت نبوی دو منبع بزرگ است و منبع سوم مودت اهل بیت(ع) است، هرچند میان ما و شما در ولایت اهل بیت(ع) اختلاف داشته باشیم ولی در محبت و مودت آنها هیچ اختلافی نداریم.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: این سخن خداوند در قرآن است که پیامبر دستور می دهد: «به امت خود بگو من از شما هیچ مزدی نمی خواهم مگر مودت اهل بیتم»؛ منبع چهارم تراث شیعه است که می بینیم دعاهایی مثل دعای کمیل یا صحیفه سجادیه که هرچند از امامان شیعه است ولی برای کل انسانیت نوشته شده است.

وی عنوان داشت: این متون آن قدر معارف دارد که برای همه انسان ها قابل استفاده است هرچند مسیحی، یهودی، بودیسم، هندو یا پیرو هر مذهبی دیگری باشد به همین جهت است که یک فرد مسیحی بر مناجات خمسه عشر صحیفه سجادیه شرح می نویسند.

دستورات دینی ما برای همه مذاهب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دستورات دینی ما برای همه مذاهب است، ابراز داشت: ما یک سری تراثی داریم که با آنها می توانیم خانه ای بسازیم که تمام انسان ها در آن جمع شوند و این رسالت من و شما است و چقدر خائن هستند کسانی که با این همه تراث مشترک چه از شیعه و چه سنی در صور اختلاف و جدایی می دمند.

وی یادآور شد: در مورد علمای بزرگ اهل سنت نزدیک به 20 هزار صفحه کتاب مطالعه کرده ام و این را از نزدیک دیده ام که واقعا مذاهب فقهی آن قدر که فکر می کنیم اختلاف ندارند و بسیاری از افق ها به هم نزدیک است.

آیت الله علیدوست ابراز کرد: به عنوان مثال معروف است که شیعه مسأله «استحسان» را قبول ندارد ولی برخی فرقه های اهل سنت قبول دارند ولی وقتی دقت می کنیم که بسیاری از فقهای اهل سنت آن را «عمل به قوی ترین دلایل» معنا کرده اند که این معنا را همه قبول دارند.

وی با اشاره به این که زمینه وحدت و همگرایی حقوقی در امت اسلامی بسیار زیاد است، ابراز داشت: بحث ما زیاد روی همگرایی اعتقادی و کلامی نیست که اگر این هم بشود خوب است، اما منظور ما از همگرایی و تقریب حقوقی این است که می توانیم بسیاری از اوقات مشکلات بین المللی خود را حل کنیم.

مشترکات فقهی زیادی با اهل سنت داریم

استاد درس خارج حوزه عنوان کرد: به عنوان مثال معروف است که بسیاری از مذاهب اهل سنت «قیاس» را قبول دارند ولی از طرف دیگر برخی تعیناتی را شیعه می بینیم که نزدیک به قیاس است، یعنی شاید در فرایند اختلاف داشته باشیم ولی بسیاری از اوقات در برایند یکی هستیم یعنی گاهی یک حکم شرعی مورد قبول شیعه و سنی است که شیعه از حدیث امام صادق(ع) و عالم سنی از قواعد فقهی خود به آن رسیده است.

وی در پایان با بیان این که عالمان امنای دین هستند، خاطرنشان کرد: اگر شیعه امامیه، یا سنی حنفی و ظاهری و حنبلی جدای از هم عمل کنند در دنیا نمی توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، از این رو هیچ صدایی مبارک تر از صدای تقریب و هیچ صدایی بدتر از صدای تفرقه نیست./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات